Boerderijen-deal is een mijlpaal

De jaren van onzekerheid die monument eigenaren ervaren hebben lijken nu eindelijk ten einde te komen, dit is een eerste stap naar erkenning, vrijwaring en een toekomst voor monument eigenaren, volgens het bestuur van de VGME.

De NAM heeft, inclusief aankoop van de 3 panden, 5,7 miljoen beschikbaar gesteld, onvoorstelbaar veel geld. Maar hecht je belang aan zich verantwoordelijk voelende eigenaren én aan Groninger erfgoed dan is dat de prijs die je blijkbaar moet betalen als Gasbedrijf dat het ieder bekende veroorzaakt.

De VGME is uit frustratie en eigenlijk uit wanhoop ontstaan. Jarenlang wachten op géén stappen door eerst de NAM en later het CVW, zij gaven geen beweging die leidde tot oplossingen. Vandaag zien wij een besef dat monumenten en erfgoed er toe doen. Of VGME dat veroorzaakt heeft? Dat doet er niet toe, aldus Kremer.

Het is prima dat Groninger Landschap haar rol zo speelt, en terecht dat dhr. Glastra zegt: ‘Dit smaakt naar meer’. De VGME zal zich voor haar leden inzetten om financieel en met betrekking tot behoud vergelijkbare resultaten te bereiken.

Dit zijn 3 monumenten, er zijn nog minstens een paar honderd meer die een wezenlijke aanpak vragen. Dan zijn er ook nog beeld bepalende en karakteristieke panden met wezenlijke problemen die beving gerelateerd zijn, een paar duizend? Het Groninger erfgoed staat te popelen om echte stappen te maken.

Afdrukken   E-mailadres