De Vereniging Groninger Monument Eigenaren (VGME) ervaart de huidige ontwikkeling rondom Groninger Erfgoed positief, er is een mijlpaal is bereikt. De NAM en Groninger Landschap hebben een deal gesloten met betrekking tot de toekomst van de boerderijen Melkema, Occo Reintiesheert en de Haver. De eigenaren zijn schadeloosgesteld door aankoop door de NAM, Groninger Landschap krijgt ‘om niet’ het eigendom van de boerderijen en daar boven op een onderhoudsfonds van 3 miljoen euro voor deze 3 locaties.

De jaren van onzekerheid die monument eigenaren ervaren hebben lijken nu eindelijk ten einde te komen, dit is een eerste stap naar erkenning, vrijwaring en een toekomst voor monument eigenaren, volgens het bestuur van de VGME.

De NAM heeft, inclusief aankoop van de 3 panden, 5,7 miljoen beschikbaar gesteld, onvoorstelbaar veel geld. Maar hecht je belang aan zich verantwoordelijk voelende eigenaren én aan Groninger erfgoed dan is dat de prijs die je blijkbaar moet betalen als Gasbedrijf dat het ieder bekende veroorzaakt.

De VGME is uit frustratie en eigenlijk uit wanhoop ontstaan. Jarenlang wachten op géén stappen door eerst de NAM en later het CVW, zij gaven geen beweging die leidde tot oplossingen. Vandaag zien wij een besef dat monumenten en erfgoed er toe doen. Of VGME dat veroorzaakt heeft? Dat doet er niet toe, aldus Kremer.

Het is prima dat Groninger Landschap haar rol zo speelt, en terecht dat dhr. Glastra zegt: ‘Dit smaakt naar meer’. De VGME zal zich voor haar leden inzetten om financieel en met betrekking tot behoud vergelijkbare resultaten te bereiken.

Dit zijn 3 monumenten, er zijn nog minstens een paar honderd meer die een wezenlijke aanpak vragen. Dan zijn er ook nog beeld bepalende en karakteristieke panden met wezenlijke problemen die beving gerelateerd zijn, een paar duizend? Het Groninger erfgoed staat te popelen om echte stappen te maken.

Hoge der A 5, 9712 AC Groningen

Discussies

Gemeentelijk monument wel/niet?
Beste leden, ons pand kan worden aangemerkt als gemeentelijk monument. Wie heeft...
Heeft u ervaring met de afhandeling van een 'oude'
Alle schademeldingen van vóór 31 maart 2017 moeten door de NAM en het CVW worden...
In hoeverre is het 150% criterium rechtsgeldig?
Voor het erfgoed geldt bij sloop of versterken een criterium van 150%. De vraag...

Ons archief

Leden en hun schade

leden en schade

Een overzicht van de leden en hun schades. U kunt in één overzicht zien welke leden met welk schadeproces actief zijn, dit hebben afgerond of niet van toepassing is. Tevens is woonplaats en emailadres zichtbaar. U kunt op deze manier onderling contact leggen om ervaringen uit te wisselen. Alleen toegankelijk voor leden.

Overzicht leden

ledenlijst

Een overzicht van alle leden. Hier kunt u ook een selectie maken op naam, woonplaats, etc. Alleen toegankelijk voor leden.

Ons logo

Wilt u weten waar ons logo van is afgeleid?

logo vvgme schaduw trans

profielgegevens

dorp 03 boven verloop

Eén van de speerpunten is het onderlinge contact tussen leden: voor het uitwisselen van kennis en ervaring. Maar ook om elkaar te helpen. Daarvoor is het belangrijk dat u uw profiel goed en volledig hebt ingevuld? Uw gegevens zijn beperkt zichtbaar voor andere leden. Niet-leden kunnen uw profiel niet bekijken.

Binnenkort ontvangt ieder lid een overzicht van zijn of haar gegevens zoals deze bij ons bekend zijn. Met de mogelijkheid deze aan te vullen of aan te passen.

Contributie 2018

Het is weer zover! U mag uw contributie voor dit jaar betalen. Dit geldt ook voor onze donateurs.

Onze voorkeur gaat uit naar betalen met iDeal: klik hier. Wel eerst even inloggen: uw gegevens zijn dan al ingevuld.

Wilt u toch liever zelf overschrijven? Vergeet dan niet om het volgende te vermelden: uw naam, uw lidmaatschapsnummer en/of uw emailadres dat bij ons bekend is.

@Gr_monument

Contact met de leden

Bent u lid en hoort u amper iets van ons? Dan zit er iets niet goed in de onderlinge communicatie. Met regelmaat sturen wij een nieuwsbrief en houden u op de hoogte van de ontwikkelingen, bijeenkomsten, etc. Het kan zijn dat onze mail in uw spambox terecht komt. In dat geval adviseren wij u om even contact op te nemen met iemand die u kan helpen dit te voorkomen.

Het mailadres dat wij gebruiken is: nieuwsbrief@groningermonument.nl

Oproep voor vrijwilligers

stad 02 boven verloop

Onze vereniging wordt volledig draaiende gehouden door vrijwilligers. Vrijwilligers die overtuigd zijn dat zij aan iets goeds werken: namelijk het behoud van ons mooie, waardevolle erfgoed. Dit wordt in hoge mate bedreigd door de versterkingsplannen van de NAM en de overheid.

Wilt u zich ook sterk maken voor het gebouwde erfgoed en hebt u wat tijd over?  Wij kunnen vrijwilligers gebruiken met verschillende achtergrond en verschillende netwerken. Vrijwilligers die vooral gedreven zijn zich sterk te maken voor het behoud van het karakter van onze mooie provincie!

Interesse? Neem dan even contact op met ons.

Binnenkort komt hier een overzicht van het type vrijwilligers waar de vereniging behoefte aan heeft

Instructies invullen formulier
 uw naam
 emailadres